محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان
نوشته شده توسط : واحد محتوا

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

ذخیره آب از نیازهای ضروری در دنیای امروز است. انسان‌ها برای زندگی روزمره در خانه، محل کار و در مکان‌های مختلف به مقدار زیادی آب نیاز دارند. با توجه به بحران آب در سراسر جهان، نیاز به ذخیره آب و توانایی تعیین حجم مخزن آب ساختمان، بیش از پیش احساس می‌شود. در این مقاله شما را با مخزن آب مناسب برای آپارتمان و چگونگی به دست آوردن مقدار حجم مخزن آب ساختمان آشنا می‌کنیم.

 

محاسبه حجم مخزن آب مصرفی

حجم آب مصرفی درمنازل و پیرو آن محاسبه حجم مخزن آب مصرفی برای ساختمان را با عوامل زیر می‌توان تعیین کرد.

حجم آب مصرفی درمنازل

تعداد افراد در خانه:

هرچه تعداد افراد بیشتر باشد، حجم مخزن آب ساختمان به مراتب باید بیشتر از زمان سکونت افرادی با تعداد کمتر در ساختمان باشد.

سرانه آب مورد نیاز:

سرانه آب از خانه‌ای به خانه دیگر، بر اساس عادت‌ها و همچنین از فصلی به فصل دیگر متفاوت است. میزان مصرف با توجه به این عوامل در انتخاب حجم مخزن آب ساختمان مناسب و همچنین مدت زمان ماندگاری آب تاثیر دارد.

میزان هزینه و زیربنای ساختمان:

می‌توان محاسبه حجم مخزن آب مصرفی را با تطبیق ظرفیت مخزن با مساحت محل نصب مخزن نیز به دست آورد. عملاً هزینه‌ها و فضای در دسترس، محدودیت کمتری در حجم مخزن آب ساختمان ایجاد می‌کنند. به همین دلیل محاسبات دقیق با هدف تطبیق ظرفیت مخزن با هزینه‌ها و فضای در دسترس، معمولاً غیرضروری است. با این حال یک محاسبه ساده بر اساس این عوامل می‌تواند ایده‌ای تقریبی در مورد حجم مخزن آب ساختمان ارائه دهد. برای محاسبه مخزن آب شرب بر اساس زیر بنای ساختمان، به طور متوسط 12 لیتر برای هر مترمربع در نظر گرفته می شود.

 

فرمول محاسبه حجم آب مصرفی

در نهایت برای محاسبه حجم مخزن آب ساختمان خود می‌توانید؛ مقدار آب مصرفی به طور متوسط در روز را حساب کرده، آن را در تعداد افراد در خانه یا محل کارتان ضرب کنید و سپس آن را در تعداد روزهایی که می‌خواهید در صورت قطع آب از مخزن استفاده کنید ضرب کنید. با این محاسبه، شما حجم مخزن آب ساختمان را به دست خواهید آورد.

(تعداد روز آب مورد نیاز) x (تعداد افراد در خانه )x (متوسط آب مصرفی در روز ) = حجم مورد نیاز برای مخزن آب ساختمان

 

روزانه چه مقدار آب در خانه استفاده می‌کنیم؟

به نقل از گزارش موسسه ملی آمار اسپانیا، متوسط مصرف آب خانگی در اسپانیا در سال 2012، 137 لیتر در روز برای هر فرد بوده‌ است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، این مقدار بسیار کمتر از حداقل مورد نیاز برای هر نفر است. با وجود اینکه برآوردها متفاوت است، اما به طور متوسط هر شخص روزانه حدود 200 تا 370 لیتر آب برای مصارف خانگی در منزل استفاده می‌کند.

اطلاعات زیر میزان استفاده روزانه از آب برای هر فرد را نشان می‌دهد که در محاسبه حجم مخزن آب ساختمان به آن نیاز دارید:

  • حمام کردن: 150-300 لیتر
  • دوش گرفتن: 50-100 لیتر
  • استفاده از توالت: 10 لیتر
  • شستن ظروف با دست: 23 لیتر
  • ماشین ظرفشویی: 20-40 لیتر
  • ماشین لباسشویی: 40-80 لیتر
  • یخ‌زدایی مواد غذایی زیر شیر آب: حدود 25 لیتر
  • مسواک زدن: 1.5 دقیقه باز بودن آب می‌تواند بیش از 18 لیتر آب را مصرف کند.
  • شستن ماشین با شلنگ: 200-500 لیتر

این لیست فقط شامل استفاده خانگی از آب می‌شود. می‌توانید از آن به عنوان راهنمایی مناسب برای محاسبه حجم مخزن آب ساختمان استفاده کنید.

به صورت کلی کمترین میزان آب برای تضمین سلامتی هر فرد، حداقل 50 تا 100 لیتر آب برای هر نفر در روز است. و مخازن ذخیره آب ساختمان با ظرفیت 250 لیتر برای یک ساختمان تک واحده مناسب است. توصیه می‌کنیم حجم مخزن آب ساختمان را خیلی بزرگ در نظر نگیرید. زیرا مهم است که مخزن مرتباً با آب تازه پر شود تا از سلامت و تازگی آن مطمئن باشید.

 

برای مخزن آب ساختمان چه مقدار فضا لازم داریم؟

برای مخزن آب ساختمان چه مقدار فضا لازم داریم؟

این مسئله کاملا بستگی به حجم مخزن آب ساختمان بر اساس تعداد افراد و میزان آب مصرفی و همینطور جنس مخزن شما دارد. هنگامی که حجم مخزن آب ساختمان را با توجه به نکات گفته شده محاسبه کردید، می‌توانید به دنبال مخزن مناسب برای ساختمان و فضای لازم برای آن باشید.

در بین مخازن آب موجود، مخزن آب پلی اتیلن سه لایه آنتی باکتریال به دلیل ضد جلبک و ضد باکتری بودن؛ بهترین مخزن آب مناسب برای ساختمان محسوب می‌شود. می‌توانید این مخزن آب سه لایه آنتی باکتریال را در اشکال و اندازه‌های متفاوت از شرکت تهران پلیمر یارا؛ تنها تولید کننده مخازن آنتی باکتریال در ایران تهیه کنید. و در محل مورد نظر خود در همکف، زیر راه‌پله یا سقف ساختمان نصب کنید. مخازن پلی اتیلن برای هر منطقه شهری با فضای محدود مناسب هستند.

(پیشنهاد: مطالعه مقاله چگونگی نصب مخزن آب روی پشت بام )

مخزن آب مناسب برای آپارتمان

مخزن آب زیرپلهمنبع ذخیره آب پلاستیکیمخزن آب مکعبی

بعد از محاسبه حجم مخزن آب ساختمان، نوبت به انتخاب بهترین مخزن آب خانگی است. مخزن مناسب آپارتمان باید شرایط زیر را داشته باشند:

1- همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، حجم مخزن آب ساختمان را خیلی بزرگ انتخاب نکنید. زیرا مهم است که مخزن مرتباً با آب تازه پر شود.

2- بررسی کنید که مخزن آب مورد تایید باشد. پلاستیک‌های تقویت شده با شیشه (GRP) یا مخزن پلی اتیلن، برای ذخیره آب تأیید شده‌اند. اطمینان حاصل کنید که نوع مخزن آب خریداری شده مناسب برای آب آشامیدنی و قابل شرب باشد. زیرا مخازن با طراحی یا جنس متفاوت ممکن است برای مواردی غیر از آب آشامیدنی باشند.

3- از جمله بهترین مخزن آب مناسب برای آپارتمان مخازن پلی اتیلن هستند. مخصوصا مخزن آب پلی اتیلن سه لایه آنتی باکتریال. زیرا مخزن آب آنتی باکتریال باعث جلوگیری از جلبک زدن و همینطور رشد میکروب در مخزن آب شده. و می‌توانید از سلامت آب آشامیدنی مطمئن باشید. مخازن قدیمی که از آهن گالوانیزه ساخته شده‌اند با گذشت زمان زنگ می‌زند، که می‌تواند باعث تغییر رنگ آب و ایجاد طعم بد شود.

4- مخازن آب تولید شده برای آب آشامیدنی، با درب استاندارد، منافذ و سرریز طراحی شده‌اند. از این جهت حشرات و ذرات گرد و غبار نمی‌توانند آب را آلوده کنند.

5- برای سالم نگه داشتن آب تا حد ممکن، لازم است مخزن آب مناسب برای آپارتمان عایق‌بندی شده و در معرض نور آفتاب نباشد. مگر مخازن سه لایه آنتی باکتریال که نیازی به عایق‌بندی یا سایه‌بان ندارند. اگر مخزن آب شما ضدجلبک و آنتی باکتریال نیست، می‌توانید از مقاله جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی برای سالم نگه داشتن آب مخزن کمک بگیرید.

6- همیشه اطمینان حاصل کنید که مخزن سالم است، چک‌های دوره‌ای انجام دهید. درب مخزن و اتصالات را چک کنید و دقت کنید رسوب تشکیل نشده باشید.

 

سخن آخر

انتخاب صحیح حجم مخزن آب ساختمان و تجهیز ساختمان به مخزن آب با ظرفیت مناسب، می‌تواند استقلال و آرامش روانی زیادی در زندگی روزمره به شما ببخشد. مخازنی که به راحتی قادر به ذخیره ده‌ها یا حتی صدها لیتر آب برای دسترسی در مواقع اضطراری هستند، بسیار ارزشمند بوده و می‌توانند بهترین حجم مخزن آب ساختمان باشند. همچنین می‌توانند به عنوان یک روش عملی برای صرفه‌جویی در آب استفاده شوند.





:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: